Celoslovenský prieskum potvrdil dôležitosť a prínosy jednotného zadania pre záverečné skúšky učebných odborov

Celoslovenský prieskum potvrdil dôležitosť a prínosy jednotného zadania pre záverečné skúšky učebných odborov

Projektový tím Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV) zorganizoval v rámci druhého projektu švajčiarsko-slovenskej spolupráce celoslovenský prieskum, ktorého cieľom bolo preskúmať skúsenosti slovenských stredných odborných škôl s jednotným zadaním záverečných skúšok pre učebné osnovy. Projekt sa venuje témam, ktoré majú potenciál podporiť slovenské odborné vzdelávanie prenosom skúseností a dobrej praxe od švajčiarskych partnerov. Medzi takéto témy patrí aj zavedenie tzv. „odbornej maturity“.

Na Slovensku sa totiž dlhodobo nedarí stredným školám zosúladiť ponúkané vzdelávanie s trhom práce. Oproti zahraničiu majú slovenskí absolventi napriek nedostatku kvalifikovaných zamestnancov väčší problém nájsť si uplatnenie.

Vysoká miera nezamestnanosti mladých absolventov OVP na jednej strane a zároveň nedostatok zamestnancov na pozíciách vhodných pre zamestnancov s absolvovaným odborným vzdelaním naznačujú problém s nesúladom medzi vzdelávaním a požiadavkami trhu práce.

Graf 1: Miera nezamestnanosti mladých absolventov OVP (15 – 24 rokov) Zdroj: Eurostat

Jedným z navrhovaných nástrojov riešenia tohto problému by malo byť zavedenie tzv. „odbornej maturity“, ktorá by jednotnými zadaniami teoretickej aj praktickej časti odbornej zložky (pre K odbory) pomohla štandardizovať meranie úrovne výstupov vzdelávania a dala im väčšiu výpovednú hodnotu aj pre trh práce.

Legislatívny návrh zavedenia jednotných zadaní v rámci „odbornej maturity“ už bol predložený v rámci výstupov Národného projektu „Duálne vzdelávanie a zvýšenie atraktivity a kvality OVP“, ale bohužiaľ nebol doposiaľ prakticky aplikovaný.

Potrebu upraviť doterajší spôsob absolvovania maturitnej skúšky z odborných predmetov dlhodobo rezonuje u odbornej verejnosti na strane stavovských a profesijných organizácií (SaPO), ako aj orgánov Ministerstva školstva a jeho organizácií vrátane NIVAM a ŠIOV.

Dôvodom na vykonanie tohto prieskumu bolo, že v rámci učebných (trojročných) odborov na stredných odborných školách už sú skúsenosti s jednotným zadaním záverečných skúšok – v školskom roku 2024/25 už prebehnú tretíkrát, a to na 180 školách v 51 odboroch vzdávania. Chceli sme teda zistiť, ako túto skutočnosť vníma odborná verejnosť na týchto školách.

Celkový prehľad a návratnosť odpovedí

Dotazník bol zaslaný na 180 škôl, pričom 59 škôl poskytlo odpovede. To predstavuje návratnosť 32,8 %, čo má štatisticky veľkú výpovednú hodnotu vzhľadom na skutočnosť, že školy organizujúce záverečné skúšky podľa jednotného zadania (ďalej „JZ“) po prvýkrát v tomto školskom roku nevyužili ani možnosť vyjadriť sa aspoň k prípravnému procesu .

Hlavné oblasti prieskumu

Dotazník sa zameriaval na:

  1. Zabezpečenie potrebného vybavenia – Ako školy zvládli materiálnu prípravu na záverečné skúšky podľa JZ.
  2. Zohľadnenie požiadaviek zamestnávateľov – Aké mechanizmy školy využívajú na zapracovanie potrieb trhu práce.
  3. Komunikáciu so stavovskými a profesijnými organizáciami (SaPO) – Úroveň spolupráce a podpora poskytovaná zo strany SaPO.
  4. Miesto konania záverečných skúšok – Aké možnosti majú školy pri organizácii záverečnej skúšky v súlade s jednotným zadaním.
  5. Celkové nastavenie voči JZ a podnety na zlepšenie – Vnímanie efektivity JZ zo strany škôl a identifikácia príležitostí na optimalizáciu systému.

Hlavné zistenia

  • Prínos jednotného zadania: 85 % respondentov hodnotí jednotné zadanie pozitívne, pričom vnímajú jeho prínos pre štandardizáciu skúšok a zvýšenie objektivity hodnotenia.
  • 71% škôl nemalo problém so zohľadnením požiadaviek zamestnávateľov
  • 76% škôl uskutočňuje záverečné skúšky v priestoroch školy, 23% u zamestnávateľov, 1% v stredisku odborného výcviku
  • Školy sa vyjadrovali ku konkrétnym príslušným stavovským organizáciám a spoluprácu hodnotili veľmi pozitívne

Príležitosti na zlepšenie

Medzi najvýznamnejšie návrhy zo strany škôl patria:

  • Podpora zo strany SaPO  – napr. zavedenie pravidelných konzultačných stretnutí so školami, najmä s tými, ktoré implementujú JZ prvýkrát; poskytovanie metodických materiálov.
  • Úprava harmonogramu zverejňovania podkladov tak, aby školy mali dostatok času na implementáciu jednotného zadania.
  • Analýza potreby technického vybavenia a identifikáciu možností pre školy, ktoré majú problém so zabezpečením potrebných materiálov.

Odporúčania na základe zistení dotazníka zohľadníme pri príprave jednotných zadaní maturitnej skúšky pre K odbory v rámci aktivít nášho projektu.

Facebook
Email
WhatsApp