Školenie Kritická tabuľa, ktoré sa uskutočnilo začiatkom decembra 2025 na SOŠ Technická v Košiciach v rámci projektu Zlepšenie kvality a atraktívnosti OVP v súlade s potrebami trhu práce v rámci projektu švajčiarsko-slovenskej spolupráce, prinieslo učiteľom odborných predmetov a majstrom odbornej výchovy kľúčové zručnosti pre modernizáciu výučby. Cieľom podujatia bol rozvoj digitálnych kompetencií, kritického myslenia a praktického využitia umelej inteligencie (AI) v pedagogickom procese.
Od teórie k reálnemu nasadeniu
Účastníci počas dvoch dní intenzívnej práce prešli teoretickým vysvetlením princípov metódy, oboznámili sa s prepojením na digitálnu infraštruktúru školy a možnosťami integrácie do LMS platforiem. Rozsiahla praktická časť im umožnila vytvoriť si vlastnú virtuálnu triedu, nastaviť kontá žiakov, oboznámiť sa s digitálnym zošitom a pod vedením školiteľa pripraviť svoju prvú Kritickú tabuľu, ktorú si následne vyskúšali v simulovanom vyučovaní.
Vysoká spokojnosť s prínosom do praxe
Spätná väzba od účastníkov potvrdzuje úspech a spokojnosť so školením. Hlavný cieľ – naučiť sa samostatne vytvárať Kritickú tabuľu a integrovať ju do výučby – sa tak podarilo naplniť.
Účastníci si cenili najmä:
- Praktické zoznámenie sa s nástrojom a možnosť okamžite si vyskúšať všetky funkcie z pohľadu učiteľa aj žiaka.
- Rozšírenie vedomostí a zručností o dômyselný systém aktivizácie žiakov, ich samostatného objavovania nových poznatkov.
- Efektívnu metódu výučby, ktorá je prehľadná, dostupná a podporuje spoluprácu.
- Schopnosť lektora vysvetliť prepojenie AI a myšlienkových máp.
Kritická tabuľa je vnímaná ako kreatívny a atraktívny spôsob vzdelávania žiakov, ktorý ich zároveň učí kritickému mysleniu. Pomohla učiteľom objaviť nový, zrozumiteľný spôsob práce, ktorý podporuje vizualizáciu pojmov a modernizáciu vyučovacieho procesu.
Budúce kroky: Rozšírenie a metodická podpora
Teraz, po úspešnom absolvovaní školenia, plánujú pedagógovia aktívne využívať Kritickú tabuľu v širokom spektre predmetov. Implementácia sa týka odborných technických, potravinárskych, ekonomických (napr. účtovníctvo a ekonomika), ako aj jazykových predmetov a prierezovej témy digitálnej gramotnosti.
Organizátori zdôrazňujú, že cieľom projektu je dlhodobá podpora modernizácie odborného vzdelávania. Na základe dopytu a pripomienok účastníkov (ako napríklad požiadavka na viac času na praktickú tvorbu, krátke metodické listy a možnosť technickej podpory) sa pripravuje rozšírenie obsahovej a metodickej podpory, vrátane budúcich pokračujúcich školení („úrovne 2“) a dostupných materiálov pre učiteľov.
Podujatie prebehlo v spolupráci s platformami Kritická tabuľa, Digitálna trieda a projektom Zlepšenie kvality a atraktívnosti OVP v súlade s potrebami trhu práce, ktoré sa spoločne zameriavajú na zvyšovanie kvality odborného vzdelávania na Slovensku.
