Rok 2025 je prvým celým rokom, počas ktorého ŠIOV realizuje projekt zameraný na zvýšenie kvality a atraktívnosti odborného vzdelávania na Slovensku. Keďže sa tento projekt uskutočňuje v rámci švajčiarsko-slovenskej spolupráce, máme jedinečnú príležitosť inšpirovať sa najlepšími. Švajčiarsky odborný vzdelávací systém je totiž uznávaný ako svetová jednotka.
Pri tejto príležitosti vám chceme predstaviť sériu inšpiratívnych článkov, ktorú začíname rozhovorom s Erikom Swarsom. Od roku 2013 je riaditeľom medzinárodných záležitostí na Švajčiarskej federálnej univerzite pre OVP (SFUVET), ktorá sa špecializuje na odborné vzdelávanie vo Švajčiarsku. Úzko spolupracuje s medzinárodnými organizáciami, ako je Medzinárodná organizácia práce (ILO), UNEVOC centrum aj s UNESCO-UNEVOC. Predtým pôsobil na Švajčiarskom technologickom inštitúte v Lausanne (EPFL). Je absolventom ekonomiky na Univerzite v Tübingene a má titul MBA z Univerzity v Lausanne.
Erik Swars zavítal na Slovensko pri príležitosti otváracej konferencie projektu Zlepšenie kvality a atraktívnosti odborného vzdelávania a prípravy v súlade s potrebami trhu práce. Spoločne sme sa rozprávali o možnostiach, ako zapojiť firmy do odborného vzdelávania a ako prilákať mladých ľudí k profesiám, ktoré sa im na prvý pohľad môžu zdať vzdialené od ich prirodzeného sveta – sveta obrazoviek.
Prečo sa Švajčiarsko rozhodlo spolupracovať so Slovenskom, konkrétne so ŠIOV, na tomto projekte?
Povedal by som, že v prvom rade ide o politické rozhodnutie. Táto spolupráca je súčasťou druhého švajčiarskeho príspevku Európskej únii a niektorým krajinám. Odborné vzdelávanie bolo vybrané ako dôležitá téma pre vybrané krajiny, a to platí aj pre Slovensko. Keďže sme so ŠIOV už spolupracovali v prvej fáze projektu pred niekoľkými rokmi a táto spolupráca bola úspešná, bolo prirodzené v nej pokračovať.
Švajčiarske odborné vzdelávanie je celosvetovo uznávané ako najlepšie. Aký má vplyv na švajčiarsku ekonomiku?
Povedal by som dve veci. Po prvé, miera nezamestnanosti vo Švajčiarsku sa momentálne pohybuje okolo 2,5 – 2,6%, čo je pomerne nízka hodnota. Myslíme si, že jedným z dôvodov je práve odborné vzdelávanie. Po druhé, Švajčiarsko je už päť rokov po sebe jednou z najinovatívnejších krajín sveta. Dôvodov je viacero, ale jedným z nich je určite aj odborné vzdelávanie. Počas učňovskej prípravy sa mladí ľudia učia nielen odborné zručnosti, ale získavajú aj určitý spôsob myslenia a prierezové zručnosti, ktoré prispievajú k inováciám podnikov a celej krajiny.
Rozhodnutie o výbere strednej školy prichádza približne v 13-tich rokoch, čo je pomerne skoro a nie každý v tomto veku vie, čomu sa chce v budúcnosti venovať. Švajčiarsky systém ponúka mladým ľuďom flexibilitu pri riadení ich kariéry. Mohli by ste nám ho priblížiť?
Je pravda, že rozhodnúť sa v 13 – 14-tich rokoch, čo chceme v živote robiť, nie je jednoduché. Vo Švajčiarsku však mladým pomáhame robiť toto rozhodnutie prirodzene už počas posledných troch rokov základnej školy. Žiaci sa zamýšľajú nad svojimi záujmami a schopnosťami a to s pomocou rodičov, ale aj kariérnych poradcov, ktorí sú zamestnaní kantónmi. Tento proces im pomáha urobiť vedomé rozhodnutie.
A čo ak sa pomýlia?
Vo Švajčiarsku, v závislosti od odboru, ukončí približne 20 – 30% mladých ľudí učňovskú prípravu predčasne, pretože si uvedomia, že daná profesia im nesedí alebo preto, že za nich rozhodli rodičia. Stáva sa to. Dobrou správou však je, že vždy existuje možnosť vybrať si iný učňovský odbor, zmeniť podnik v rámci duálneho systému alebo pokračovať na inej škole.
Nemusia začínať úplne od nuly?
To závisí od toho, ako dlho už študovali a aké odborné vzdelanie získali. Vo väčšine prípadov sa však doterajšie vzdelanie dá uznať v inej forme štúdia. Vo Švajčiarsku máme výhodu, že odborné vzdelávanie umožňuje postupovať aj na vyššiu úroveň štúdia a získavať manažérske zručnosti. A ak niekto nebude chcieť manuálne pracovať, stále má možnosť presedlať na kancelársku pozíciu.
Aby bolo odborné vzdelávanie čo najlepšie prispôsobené potrebám trhu práce, je potrebné, aby zamestnávatelia súhlasili s tým, že budú vzdelávať mladých ľudí vo svojich podnikoch. Ako sa to odráža vo švajčiarskom systéme odborného vzdelávania?
V prvom rade je odborné vzdelávanie vo Švajčiarsku partnerstvo medzi verejným a súkromným sektorom. Zahŕňa konfederáciu, profesijné združenia a kantóny. Implementáciu odborného vzdelávania, najmä čo sa týka škôl, majú na starosti kantóny. Pokiaľ ide o dohľad, veľkú časť zodpovednosti nesú firmy. Druhým faktorom je kultúrna rozdielnosť Švajčiarska. V nemecky hovoriacej časti absolvuje učňovskú prípravu viac mladých ľudí ako v západných, frankofónnych kantónoch. Priemerne ide o 65%. Pričom v nemeckej časti je to až 80 – 90%, zatiaľ čo v regióne Lausanne a Ženevy len 25 – 30%.
Môže sa stať, že firmy v rámci duálneho vzdelávania vyškolia zamestnancov, ktorí nakoniec odídu ku konkurencii. Aké sú teda ich motivácie zapojiť sa do duálneho vzdelávacieho systému?
Švajčiarske duálne odborné vzdelávanie má dlhú tradíciu, existuje už viac ako 100 rokov. Prvý zákon o odbornom vzdelávaní bol prijatý v roku 1930 a mnoho rodinných podnikov má učňovské vzdelávanie doslova v DNA. Je to tradícia a tiež istý druh spoločenskej zodpovednosti. Okrem toho vo Švajčiarsku prevláda mentalita, že ak sa darí celému sektoru, darí sa aj mojej firme.
Odovzdávate svoje know-how do celého sveta. Čo ste sa naučili od iných krajín?
V týchto procesoch je dôležité neustále sa pýtať, či môžeme byť ešte lepší. Švajčiarsky systém funguje dobre, no je veľmi dôležité zlepšovať sa každý deň.