Zvýšenie atraktivity odborného vzdelávania (OVP) je v sektore potravinárstva kľúčové z troch hlavných dôvodov: akútny a dlhodobý nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a nízky záujem mladých o prácu v odvetví; strategická dôležitosť sektora pre zabezpečenie potravinovej bezpečnosti a kvality na Slovensku, a napokon potreba reagovať na technologický pokrok a digitalizáciu vo výrobe, ktorá si vyžaduje absolventov s modernými technickými zručnosťami. Inšpirácia švajčiarskym modelom, kde sú zamestnávatelia aktívne zapojení do tvorby vzdelávacieho obsahu, bola preto veľmi inšpiratívna pre udržanie konkurencieschopnosti a kvality domácich potravín.
Delegácia slovenských expertov z pracovnej skupiny potravinárstvo – zástupcov stavovských a profesijných organizácií (SPPK, SŽK, ASR, SZKC), ako aj Ministerstva školstva, vedy, výskumu a mládeže SR, Aliancie sektorových rád, Švajčiarskeho veľvyslanectva v Bratislave a ŠIOVu počas návštevy vo švajčiarskych mestách Lausanne a Bern získali poznatky o tom, ako vo Švajčiarsku funguje systém odborného vzdelávania, a preskúmali možnosti zavedenia inštitútu majstrovskej skúšky na Slovensku.
Účastníci sa počas programu oboznámili so švajčiarskym modelom duálneho vzdelávania, ktorý vyniká úzkou spoluprácou medzi školami a zamestnávateľmi, silnou tradíciou kariérneho poradenstva a vysokou atraktivitou remeselných a potravinárskych povolaní. Veľkú pozornosť vzbudila návšteva Swiss Skills, ktoré predstavuje vrcholné podujatie prezentujúce odbornosť a zručnosti mladých ľudí v rôznych profesiách vo Švajčiarsku.
Kariérne poradenstvo vo Švajčiarsku začína už na základnej škole
Vo Švajčiarsku sa s poradenstvom pre žiakov, ktorí končia povinnú školskú dochádzku (vo veku 15 rokov), začína už 2-3 roky vopred. Informácie o budúcich povolaniach sa neposkytujú len formou tradičných „Dní otvorených dverí“ na školách. Kantónne školy sa na týždeň zatvoria a žiaci navštívia firmy svojich potenciálnych zamestnávateľov, keďže priamy kontakt s pracovným prostredím sú pre výber povolania kľúčové.
Zamestnávatelia ako aktívni spolutvorcovia vzdelávania
Zaujímavým poznatkom bola aj aktívna úloha zamestnávateľov pri tvorbe kvalifikácií a štandardov, ako aj flexibilný model učiteľov odborného vzdelávania, ktorí často kombinujú prácu v praxi s vyučovaním. Tento prístup umožňuje lepšie prepojenie teórie s praxou a zvyšuje kvalitu prípravy budúcich odborníkov.
Učitelia priamo z praxe
Slovenských zástupcov zaujalo, že veľký počet učiteľov odborného výcviku kombinuje prácu s učením. Mnoho expertov z firiem učí na čiastočný úväzok. Tento princíp zaručuje prístup k aktuálnemu know-how. Žiaci sa tak učia od ľudí, ktorí sú neustále v kontakte s najnovšími trendmi a technológiami v danom sektore.
Napriek tomu, že švajčiarsky systém sa od slovenského v mnohom odlišuje, získané poznatky poskytnú cenné východiská pre rozvoj systému odborného vzdelávania na Slovensku. Účastníci budú pokračovať v hlbšej odbornej diskusii so švajčiarskymi partnermi a rozvíjať spoluprácu formou seminárov a webinárov, ktoré umožnia preniesť osvedčené postupy aj do slovenského prostredia.

