V čase, keď poľnohospodárstvo čelí veľkým výzvam – digitalizácii, ekologickej transformácii a zmene potrebných zručností – hrá odborné vzdelávanie kľúčovú úlohu pri príprave poľnohospodárov budúcnosti. S Loïcom Bardetom, expertom na oblasť odborného vzdelávania, sme sa rozprávali počas jeho návštevy na odbornom diskusnom fóre v rámci veľtrhu Agrokomplex, kde predstavil švajčiarsky model vzdelávacieho systému. Bardet nám vysvetlil, ako funguje jeden z najúspešnejších duálnych vzdelávacích systémov na svete, aké zručnosti sa očakávajú od učňov, a aké opatrenia sa prijímajú na to, aby sa odvetvie stalo atraktívnejším a inkluzívnejším. Tento rozhovor môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko a všetkých, ktorí pripravujú mladých na vstup do poľnohospodárskeho sektora.
Ako sa švajčiarsky systém odborného duálneho vzdelávania pripravil na výzvy digitalizácie a ekologickej transformácie?
Digitalizácia je v našom systéme v neustálom procese. Postupne prechádzame z papierových dokumentov na digitálne podklady a niektoré kurzy už využívajú špecializované aplikácie na doplnenie tradičnej formy výučby. Pokiaľ ide o ekologickú transformáciu, prebiehajú reformy vo vzdelávaní v poľnohospodárstve. Predtým bola ekologická produkcia voliteľným modulom až v treťom ročníku. Dnes však všetci učni získavajú už v prvých dvoch rokoch pevné základy: princípy ekologického poľnohospodárstva, uzatváranie kolobehu živín, ako aj pozorovanie rastlín a zvierat. Tretí rok je venovaný špecializácii, čo umožňuje začleniť ekologické aspekty do vzdelávania všetkých.
Povedzte nám viac o zavedení týchto zmien.
Švajčiarske odborné vzdelávanie stojí na troch hlavných pilieroch. Konfederácia určuje strategické ciele a zabezpečuje jednotnosť systému, kantóny sú zodpovedné za realizáciu prostredníctvom škôl a dohľad nad vzdelávaním, a samotní profesionáli z praxe definujú ciele a obsah výučby, ako aj úroveň požadovanú pri skúškach. Práve títo odborníci identifikujú potrebné zručnosti a určujú smer vývoja vzdelávania.
Aké zručnosti budú nevyhnutné pre budúcich poľnohospodárov a technikov v oblasti agropotravinárstva?
Poľnohospodárstvo je náročné a všestranné povolanie. Je potrebné mať silné technické zručnosti pri starostlivosti o plodiny a zvieratá, ekonomické zručnosti na riadenie hospodárstva a znalosti v marketingu a komunikácii, najmä v krajine ako Švajčiarsko, kde poľnohospodári často vysvetľujú svoje postupy verejnosti. Hľadajú sa mladí ľudia, ktorí majú radi prácu, prírodu, sú flexibilní a schopní prispôsobiť sa vývoju trhu a klímy.
Čo u vás funguje na propagáciu odborného vzdelávanie v poľnohospodárstve medzi mladými a verejnosťou?
Existuje viacero nástrojov: renomované poľnohospodárske školy, spolupráca s lokálnymi podnikmi a agropotravinárskym sektorom, odborné dni a dni otvorených dverí na spoznávanie povolaní a inovácií, ale aj veľtrhy vzdelávania a národné súťaže ako SwissSkills. Táto iniciatíva ukazuje, že odborná dráha otvára mnoho možností: aj po učňovskej príprave je možné pokračovať v ďalšom odbornom vzdelávaní, na vyšších odborných školách alebo univerzitách, či pôsobiť v poľnohospodárskom poradenstve, obchode alebo administratíve.
Ako funguje ďalšie vzdelávanie dospelých zamestnancov?
Vzdelávanie dospelých je kľúčové a u nás má rôzne podoby: odborné skúšky, štúdium inžinierskych odborov na špecializovaných alebo technických školách, odborné dni a školenia organizované profesijnými združeniami, ako aj lokálne kurzy, ktoré reagujú na špecifické potreby, napríklad v agroturizme či chove hydiny.
Čím možno motivovať podniky, aby sa zapojili do odborného vzdelávania?
Švajčiarska tradícia podporuje spoluprácu. Na povzbudenie nových podnikov sa robí propagácia medzi absolventmi odborných skúšok, ponúka sa administratívna podpora a školenia. Zaviedol sa tiež povinný vzdelávací fond, do ktorého prispievajú všetky podniky. Umožňuje podnikom zapojeným do duálneho vzdelávania využívať logistické a finančné výhody.
Ako švajčiarsky systém vzdelávania začleňuje moderné technológie bez straty tradičných metód?
Stroje sú čoraz zložitejšie, najmä pri ochrane rastlín. Medziodvetvové kurzy umožňujú učňom oboznámiť sa s technikami a vybavením, ktoré nie všetky farmy vlastnia, čím dopĺňajú praktické skúsenosti z fariem a škôl. Tieto praktické školenia financuje povinný vzdelávací fond.
A čo mladí s odlišným tempom vzdelávania? Ako sa systém stáva inkluzívnejším aj pre nich?
Švajčiarsko ponúka rôzne úrovne vzdelania: CFC, diplom a atestáciu – jednoduchší certifikát s dvojročným programom „agropraktik AFP“. Mladí môžu začať atestáciou a ak sú úspešní, pridať sa neskôr do druhého ročníka CFC. To umožňuje tým, ktorí v 15 rokoch ešte nie sú rozhodnutí a dokončia svoju odbornú prípravu v 17 či 18 rokoch.
Ktoré vlastnosti sú dnes kľúčové pre žiakov, ktorí sa chcú zamerať na oblasť poľnohospodárstva?
Učni by mali mať radi prácu a prírodu, byť flexibilní a prispôsobiví, pretože farma sa môže meniť podľa dopytu trhu či klímy. Musia vedieť zvládať sezónnosť práce počas zberov a zároveň sa prispôsobiť pokojnejším obdobiam, najmä v zime.
Podporuje švajčiarsky systém podniky, ktoré sú zapojené do duálneho vzdelávania?
Áno, podpora je najmä logistická. Zahŕňa sprostredkovanie kontaktu s novými učňami cez platformy, administratívnu pomoc, školenia a čiastočné krytie nákladov z povinného vzdelávacieho fondu. Tento solidárny systém, do ktorého prispievajú všetky podniky, zabezpečuje, že tí, ktorí vzdelávajú učňov, získajú podporu a zároveň rozdeľuje finančnú záťaž spravodlivo.